• Overige vestigingen
  • Dunweg Uitvaartzorg logo
  • Könst & Dunweg logo
  • Spierings & Dunweg logo

Historie Van der Putten

Wat nu Van der Putten & Dunweg Uitvaartzorg is, is begonnen bij de familie Van der Putten. De onderneming is in 1908 door Piet van der Putten opgericht als stalhouderij en hield zich – ook na overname van zoon Maarten – aanvankelijk bezig met personen- en vrachtvervoer. Zijn kleínzoon Maarten – kind van zoon Henk – is degene geweest die in 1975 Van der Putten Uitvaartzorg introduceerde.

Maarten van der Putten
Maarten van der Putten jr.

Het begin, de stalhouderij

Piet van der Putten (1862), ‘ bouwknecht en arbeider’, en zijn vrouw Adri van Kampen hadden al op verschillende adressen in Lisse gewoond, toen zij met hun gezin op de Heereweg 60 belandden.  Piet en Adri waren geen mensen die het hoog in hun bol hadden, maar ze gaven aan latere generaties door dat je met hard werken altijd de kost kunt verdienen.

Van der Putten - Straatje schrobben

  • April 1908: de oprichting van het bedrijf Van der Putten & Zonen, of beter: Stalhouderij P. van der Putten, was een feit.Saillant detail: in datzelfde jaar liep in Amerika de eerste T-Ford van de lopende band, waarmee de auto aan zijn lange opmars begon. Dit luidde uiteindelijk het einde van het vervoer met paard en wagen in.

In 1929 nam de derde zoon, Maarten van der Putten (1894), samen met zijn vrouw Cornelia (Kee) Elfering,  het bedrijf over, en kocht hij tevens het woonhuis aan de Heereweg 60 en de stalhouderij van zijn vader.
Jan, de broer van Maarten, was bollenreiziger bij firma H. de Graaf & Zonen en genoot daarmee enig aanzien in de familie. Waarschijnlijk adviseerde hij zijn jongere broer Maarten ook in zakelijke kwesties.

Het gezin van Maarten en Kee Van der Putten

Er moest hard gewerkt worden en het regende kinderen bij Maarten en Kee; twaalf in totaal. Een van die kinderen is het achtste kind, de in 1924 geboren dochter Johanna Theodora – gedoopt Johanna Adriana – roepnaam Adri.

Adri van der PuttenAdri vertelt: “Ik wilde graag verpleegster worden, maar dat mocht niet van m’n vader; ik moest thuis werken. De hele dag was je aan het dweilen en je werkte van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. De slaapkamer van mijn ouders werd kantoor; we kregen steeds meer bloemisten als klant.”

Met het bollenwerk was Van der Putten druk in de zomer en daarnaast was er het hele jaar rouwvervoer voor de begrafenisondernemers en –verenigingen. In de beginjaren was oom Jan de bollenreiziger de vraagbaak van de familie. Later zou de oudste zoon Piet, na hem broer Henk en tenslotte Maarten jr. deze rol op zich nemen.

‘Alle lyken per lykkist’
In 1930, het jaar dat zijn vader overleed, wist Maarten een contract in de wacht te slepen bij de rooms katholieke begrafenisvereniging St. Barbara voor het vervoer: ‘alle lyken per lykkoets’. In de plechtige acte werd vastgelegd dat Van der Putten ervoor zou zorgen dat de lijkkoets netjes in orde zou zijn, de paarden met rouwkleden bedekt waren en ‘de koetsier in passend costuum gekleed, en voorzien van steek, zooals het behoort’.

Maarten van der Putten op de bok

Vervoer
In het voorjaar en in de zomer was er werk in de bloembollen. Alleen de grote bloembollenbedrijven hadden eigen vervoer. De rest van de Lissese kwekers (in die tijd ‘bloemisten’ genoemd) maakte gebruik van o.a. Van der Putten. Het ging Maarten sr. aan het hart, maar het moment om toe te geven dat het niet meer ging met de paarden, was daar. In 1956 werd de boel dan ook geveild. Tien paarden werden verkocht.

Maarten van der Putten sr.

Sien van der Putten-Rijnbeek, vrouw van Henk:

“De Van der Puttens waren paardenmensen,
maar het zijn autofreaks geworden.”

Er kwam steeds meer werk en het werd steeds uitgebreider. Zelfs verhuizingen werden aangenomen. In de jaren zestig werd het meeste taxiwerk door Piet en Henk gedaan en Sien zat aan de telefoon. Een Mercedes (vracht)auto die voor 25.000 gulden gekocht werd, heeft dertig jaar gereden. Volgens Maarten, de zoon van Henk en Sien, heeft de auto de zaak groot helpen maken.

In 1957 kocht het bedrijf de eerste personenauto’s van  het merk Cadillac. En het wagenpark groeide snel. In 1965 waren er al twintig luxe auto’s, twee lijkwagens en tien vrachtwagens.

wagens-van-der-putten  vrachtwagen-van-der-putten

Auto-import
In 1968 is Maarten, de zoon van Henk, officieel in de zaak gekomen. Met zijn vader zette hij een importhandel op: Amerikaanse auto’s werden in Nederland verkocht. Zo volgden ook Amerikaanse begrafenis- en volksauto’s.

Van der Putten Uitvaartzorg

Sien van der PuttenIn 1975 is Maarten een eigen uitvaartonderneming begonnen. Zijn moeder Sien: “ik weet het nog goed, de eerste begrafenis; ik liep met de zenuwen, want ik vond hem nog zo jong. ’s Avonds nam ik de telefoon op, het was iemand voor Maarten: ‘ik wilde hem even bedanken, want wat een van de zwaarste dagen van m’n leven had moeten zijn, is eigenlijk een hele mooie dag geworden. Ik bel even om hem te bedanken’. Ik stond aan de telefoon en de tranen stroomden over m’n wangen. Ik was zo ontzettend groots en blij.”

In 1985 had het bedrijf de primeur van de eerste witte lijkauto in Nederland en met vader Henk aan het stuur, reed de auto door het hele land. Van der Putten begon zich ook steeds meer te specialiseren in het uitvaartgebeuren. Begrafenissen en crematies begonnen maatwerk te worden.

Nederlandse primeur: de eerste witte lijkauto

Henk van der Putten - gestorven achter het stuurAchter het stuur
Vader Henk ging in 1987 met pensioen, maar echt stoppen met werken wilde hij niet, daarvoor was hij te verknocht aan het bedrijf: “Mij krijgen ze nooit achter het stuur vandaan,” waren zijn woorden. Henk overleed in 1993 op 70-jarige leeftijd. Hij is wachtend voor de kerk, achter het stuur gestorven.

 

Lees verder: Van der Putten & Dunweg

 

 

Onze overige vestigingen